Yoga voor iedereen

Bij YogaElements vind je een gevarieerd aanbod van yogastijlen. Wij bieden yoga aan voor elk niveau, van beginner tot gevorderde. Elke lesdag kun je zowel dynamische als rustige yogastijlen volgen. Zo kies je een les op jouw maat en volgens je stemming of behoefte van de dag.
Bekijk hieronder de omschrijving van de lessen en de levels. Er zit zeker een geschikte les voor jou bij.

Vinyasa yoga

Vinyasa yoga is een dynamische en creatieve yogavorm. De poses volgen elkaar vloeiend op, in het ritme van je ademhaling. De ene pose is al wat uitdagender dan de andere. Soms blijf je iets langer in een houding; hierin schuilt je fysieke en mentale uitdaging. Alle spieren in je lichaam komen aan bod, zelfs spieren waarvan je het bestaan niet eens vermoedde.

Als je regelmatig deze yogavorm beoefent, zal je merken dat je lichaam sterker en strakker wordt. Je bouwt kracht op en flexibiliteit. Je leert je lichaam beter kennen en begrijpen. Je zoekt je grenzen op, maar leert deze ook te respecteren. Je creëert een gezonde dosis doorzettingsvermogen en discipline. Met deze tools ga je steeds sterker in het leven staan. Hierdoor bouw je veerkracht en vitaliteit op waardoor ook je uithoudingsvermogen groter wordt. Bewust ademen vormt de rode draad doorheen alle poses en reduceert stress. Zo ontwikkel je een betere balans in je leven. De levenswijsheid uit de yogafilosofie wordt bruikbaar verweven in de sequence of opvolging van de bewegingen en lessen.

De yogaleraar gaat creatief om met het opbouwen van de les. Elke les is anders en behandelt een ander aandachtspunt of thema. Zo zal de lesgever je telkens verrassen met nieuwe flows en uitdagingen, die af en toe zorgen voor de nodige hilariteit en plezier in de les.

YogaElements biedt voor deze yogastijl de volgende levels aan:

Vinyasa yoga basic – level 1

Nog geen ervaring met dynamische yoga? Dan is deze les geknipt voor jou. In deze les wordt de tijd genomen om rustig in de poses te komen, zonder de dynamiek van de flow te verliezen. De yogaleraar geeft duidelijk de basisprincipes mee en de verschillende variaties op de poses, zodat iedereen kan volgen. Je neemt je tijd om je practice op te bouwen en te evolueren naar meer kracht en soepelheid in lichaam en geest.
Heb je al ervaring met dynamische yoga, maar wil je het rustig aan doen? Of wil je de basisprincipes nog eens horen? Ook dan ben je in deze les op de juiste plaats.

Vinyasa yoga – level 2

In de Vinyasa all levels gaan we ervan uit dat je al enige ervaring hebt met dynamische yoga. Maar ook mensen met een groot lichaamsbewustzijn of een sportieve achtergrond vinden in deze les hun gading. Hier ligt de dynamiek iets hoger dan in de basislessen. Ook de poses kunnen met momenten best pittig zijn.
Heb je al wat kracht en fitheid opgebouwd in de basislessen? Probeer dan zeker deze lessen eens uit en ervaar wat het met je doet.

Ashtanga yoga

Ashtanga yoga is zeer dynamisch en intens en bestaat uit 6 reeksen of series. Elke serie bevat een vaste reeks yogahoudingen die worden verbonden door vinyasas (dynamische flows). Als je deze reeks regelmatig beoefent, ken je weldra de sequence uit je hoofd. Zo wordt je beleving van deze stijl nog sterker: meditatie in beweging. Ashtanga yoga blijft je uitdagen. Precisie, tempo en ujjayi- ademhaling warmen je lichaam op en zorgen zo voor de uitdrijving van gifstoffen uit je lichaam. Je wordt krachtig en soepel in lichaam en geest.

Bij YogaElements beoefenen we de beginnersreeks of de eerste reeks van Ashtanga yoga. Deze wordt ook wel de Primary Series genoemd. Om jullie te laten kennismaken met deze yogastijl starten we met een verkorte vorm van de Primary Series. Op termijn breiden we deze vorm uit. Ashtanga yoga is geschikt voor als je jezelf graag fysiek uitdaagt.

Enige ervaring in dynamische yoga zoals Vinyasa yoga is aangeraden. Ook sportievelingen met een groot lichaamsbewustzijn die zichzelf graag uitdagen komen hier aan hun trekken. Vind je jezelf in deze omschrijving niet terug? Bouw dan eerst ervaring op in de vinyasalessen.

Hatha yoga

Hatha yoga ligt aan de basis van alle andere hedendaagse yogastijlen. Tijdens een les Hatha yoga ligt de focus, zoals ook bij andere yogavormen, op de ademhaling. Er wordt gestart met meditatie en aandacht voor bewust ademen. Dan worden yogahoudingen één voor één uitgevoerd, er zijn rustpauzes en we blijven iets langer in een yogapose, zodat we de ruimte hebben om onze houding te voelen en te verdiepen. Door inspanning en ontspanning creëren we evenwicht en balans tussen lichaam en geest. Deze yogastijl verhoogt je concentratie en focus. Je lichaam wordt soepel en krachtig. Je zenuwstelsel ontspant. Je lichaamsbewustzijn vergroot.

Deze yogastijl is voor iedereen toegankelijk, geen ervaring nodig. Door het tragere tempo is het ook geschikt voor beginners.

Yin & Yang

In Yin & Yang yoga genieten we van de traagheid en de diepe ontspanning van het yin element, aangevuld met krachtige dynamische bewegingen, het yang element. Samen brengen zij balans voor ons lichaam en geest, met een sterk lichaamsbewustzijn. Een les start op basis van yin yoga, een intense stretch voor het dieper liggend bindweefsel. Nadien vloeien de bewegingen over naar meer kracht en dynamiek, zoals een reeks staande poses. Je laat hier je energie stromen, je spieren worden aangesterkt, je innerlijke kracht vergroot. We eindigen opnieuw met de rust en verstilling van het yin element, diepere stretch en pure ontspanning. Na de yin & yang yoga voel je hoe lichaam en geest opnieuw in balans zijn gekomen.

Deze yogastijl is voor iedereen toegankelijk, geen ervaring nodig. Door de combinatie van yin & yang is deze les ook geschikt voor beginners.

Yin yoga

Yin yoga is de grote tegenhanger van het snelle, alledaagse leven. Het wordt op een langzame en ontspannende manier beoefend. Toch kan deze vorm vrij intens worden en jezelf uitdagen, doordat je voor langere tijd in dezelfde pose blijft. Yin yoga is grensverleggend.

Bijna alle yogahoudingen worden zittend of liggend uitgevoerd. Elke houding wordt voor langere tijd aangehouden, variërend van 3 tot 5 minuten. Als ondersteuning gebruik je blokken, bolsters (kussens) en riemen. De focus ligt op het versoepelen van je gewrichten en ligamenten en het vergroten van je bewegingsvrijheid. Dit vooral in de gebieden van de heupen, het heiligbeen en de onderrug, maar ook in je enkels en je schouders. Een yinsequence kan ook werken op bepaalde meridianen of organen.

Doordat je de houdingen langer aanhoudt, wordt er eerder op het bindweefsel dan op de spieren ingewerkt. Hierdoor worden je gewrichten beweeglijker en actiever en creëer je meer opening in je hele lichaam. Het kan je algemene weerstand verbeteren en een sneller herstel bieden na fysieke of mentale problemen. Het is een ideale manier om aan je lenigheid te werken en een diepere stretch in het lichaam te ervaren.
Yin yoga werkt diep en helend. Het heft diepe spanningen in het lichaam op. Doordat het stressreducerend en kalmerend werkt, heeft het een ontspannende werking op het zenuwstelsel.

Het vormt een ideale aanvulling bij een actieve sport of bij de meer intensieve (yang-)vormen van yoga, zoals Vinyasa yoga en Ashtanga yoga. Maar ook als je te kampen hebt met slaapproblemen, burn-out of vormen van CVS kan deze yogastijl je leven positief beïnvloeden.

Deze lessen zijn voor iedereen toegankelijk, geen ervaring nodig.

Gentle Flow

Gentle Flow is een warme, zachte variant op Vinyasa yoga. Het is een beweeglijke vorm, maar het tempo ligt hier veel lager. Er is tijd voor verschillende variaties zodat iedereen tegemoet komt aan zijn individuele noden. De les wordt afgerond met een aantal yinhoudingen waardoor het ontspannend en stressreducerend effect op je zenuwstelsel wordt verhoogd.

Deze practice is rustgevend en grondend, maar geeft jou toch de nodige uitdaging door afwisseling van inspanning en ontspanning. In deze les heb je meer tijd om je beweging uit te voeren en je lichaam heel bewust te voelen. Opladen en onthaasten zijn hier van toepassing.

Iedereen die nood heeft aan de zachte aanpak. Door het tragere tempo is het ook geschikt voor beginners.

Kundalini yoga

Kundalini yoga noemen ze ook wel de yoga van het bewustzijn. Je zal het effect meteen voelen en het zal daarna ook nog blijven nazinderen. Het versterkt het endocriene stelsel, het zenuwstelsel, het vergroot de longcapaciteit en zuivert het bloed. Het helpt ons voorbij te gaan aan onze denkbeeldige beperkingen in lichaam, geest en ziel. Kundalini yoga maakt je niet alleen energieker en bewuster op korte termijn. Wanneer je het regelmatig beoefent, ga je groeien als mens, je zal meer kunnen verbinden met wie jij bent van binnen en wat jou echt gelukkig maakt. Je gaat bewuster en krachtiger in het leven staan. Hier is de ervaring het allerbelangrijkste! Dit gaat recht naar het hart!
De lessen worden gegeven as taught by Yogi Bhajan. Hij bracht de teachings naar het Westen, daarvoor zijn ze duizenden jaren geheim gebleven omwille van hun enorme kracht en wijsheid.

Deze lessen zijn voor iedereen toegankelijk, geen ervaring nodig.

Zwangerschapsyoga

Zwangerschapsyoga brengt je bewust in contact met het groeiende kindje in je buik. In alle rust brengen we ons lichaam in beweging. Je leert omgaan met de veranderingen in je lichaam, en het verlicht emotionele en lichamelijke ongemakken. Het leert je te ontspannen en bereidt je voor op een bewuste bevalling. Eveneens bevordert het je herstel na je bevalling om ten volle te kunnen genieten van je kindje.

Je kan starten met zwangerschapsyoga vanaf je 14e week zwangerschap tot aan je bevalling.

Kinderyoga, meer dan enkel yoga

In kinderyoga zet je kind – van kleuter tot tiener – zijn eerste stappen in de wereld van de yoga. Vandaag de dag worden kinderen blootgesteld aan een overdaad aan prikkels en staan ze vaak onder heel wat druk om te presteren. Even op pauze drukken en je kind opnieuw tot rust laten komen, dat is het doel in de kinderyogalesjes.

Bij kinderyoga komt meer kijken dan enkel yogahoudingen. Er wordt gewerkt rond vrije expressie, bewegingsleer, meditatie, mindfulness en natuurlijk yoga. Iedere les handelt rond een thema dat aansluit bij de leefwereld van je kind. Aan de hand daarvan maakt het een wondermooie reis door zijn fantasiewereld. Kinderyoga versterkt het zelfbeeld, verhoogt het concentratievermogen, vermindert angsten, leert je kind bewust omgaan met zijn lichaam, leert het er zorg voor te dragen… En naast al die mooie voordelen is het ook gewoon superleuk!